Heb jij vragen als (kandidaat) pleeg- of gastgezin, pleegkind, -gast of ouder? Zit je met een klacht of probleem? Wil jij ons steunen om nieuwe pleeggezinnen te werven? Wil je iets in de media brengen? Neem gerust contact met ons op!
Bel gratis: 0800 - 30 181
Probleem, conflict of klacht?
Elke pleegzorgdienst heeft voor de behandeling van problemen, conflicten of klachten een klachtenprocedure.
In eerste instantie bespreek je het probleem met de begeleider zelf of met de administratieve medewerker. Is het probleem daarmee niet opgelost? Dan kan je de directie van de dienst contacteren. Vaak heeft de dienst ook een interne klachtencommissie die zal proberen te verzoenen.
Als de jeugdhulp moeilijk loopt, voorziet het decreet Integrale Jeugdhulp ook een neutrale bemiddeling: meer info vind je op de website van het Agentschap Opgroeien.
Meer informatie over de klachtenprocedure specifiek voor jouw provincie kan je terugvinden via onderstaande pagina's:
Wanneer de afhandeling van je klacht met/door de dienst geen voldoening schenkt, kan je contact opnemen met de Jo-lijn op het gratis nummer 0800 900 33 of via jo-lijn@opgroeien.be.
Tot slot kan je ook de Kinderrechtencommissaris of de Vlaamse Ombuds contacteren.
Voor individuele dossiers heeft de partnerorganisatie Pleegzorg Vlaanderen vzw geen bemiddelende rol of formele taak binnen de klachtenprocedures.
Provinciale organisaties voor pleegzorg
Pleegzorg Vlaams Brabant en Brussel
Kerkstraat 42
3010 Kessel-Lo
intake en selectie)
(algemeen nummer - hoofdzetel)
Bekijk via deze link de adresgegevens van onze hoofdzetel en afdelingen
Pleegzorg provincie Antwerpen
Schuttersvest 45
2800 Mechelen
Pleegzorg Oost-vlaanderen
Stapelplein 28
9000 Gent
(aanmeldingen van begeleidingen en kandidaat-pleegouders)
Pleegzorg West-Vlaanderen
Moorseelsesteenweg 133
8800 Roeselare
Pleegzorg Vlaanderen vzw